small is tall - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Arjan Berkhuysen - WaarBenJij.nu small is tall - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Arjan Berkhuysen - WaarBenJij.nu

small is tall

Door: Arjan Berkhuysen

Blijf op de hoogte en volg Arjan

14 April 2010 | Verenigde Staten, New Orleans

Dit kan alleen in Amerika; snakkend naar goede koffie bestel ik bij Starbucks een kleine koffie, ‘small’. (Je bent toch hollands he, niet te gek groot uitpakken). Ik ga afrekenen en krijg een rekening voor ‘tall’.
Excuse me, I ordered small.
Yes sir, this is tall.
No, I ordered small.
Sir, small is tall.
De kleinste cappucinno bij Starbucks heet ‘tall’. Is ook best wel veel trouwens, zo’n kleine.

Ook groot voor klein is de invloed van ons kleine kikkerland op de waterwerken van New Orleans. Zelfs een taxi chauffeur wist dat Nederlanders in de stad waren voor advies. En belangrijker nog, de boodschap die ze overbrengen vind ik ook nog goed; zorg dat waterwerken naast veiligheid ook bijdragen aan andere functies, zoals natuur. Dat vonden, gek genoeg, heel veel Amerikanen die ik sprak heel verfrissend. Dat je bij waterbeheer ecologen, stadsplanners, architecten en allerlei andere mensen betrekt. Dan krijg je, zoals door de hollanders werd gezegd: ‘all the noses in the same direction’ (die uitdrukking bestaat hier niet en leidt ook tot gesniffel in het publiek).

Mijn verhaal ging goed, er was zelfs enig debat. Kan economie en ecologie wel samen, daar draait het vaak weer om. Ik geloof sterk dat dit kan, als je slim met je ruimtelijke ordening om gaat. Ik gebruik dan vaak het voorbeeld van ons rivierengebied, waar het in de afgelopen jaren groener en veiliger is geworden terwijl het er economisch ook voor de wind gaat. Tijdens één van de gesprekken na mijn presentatie heb ik ook het idee getoetst of je overgebleven baggerslib niet wat meer zou kunnen gebruiken voor bescherming van de wetlands. Dat zouden ze nog eens verder uitzoeken. Kan de vegetatie dat wel hebben, was de vraag. Misschien is het zeer vervuild, kan je dat niet in één keer opspuiten maar moet dat heel geleidelijk gaan… Volgens mij moet je het gewoon een keer proberen. Maar dat zit nog niet in de genen van de Amerikaanse ingenieurs. Die willen concrete projecten waar je met cijfertjes alle onzekerheden van tevoren probeert uit te sluiten. Ik ben ervan overtuigd dat ook zij in de komende jaren van houding zullen veranderen. Mede dankzij de groep Hollanders gaan ze herstel van de wetlands serieus oppakken. Je zult het mij niet vaak horen zeggen, maar hier zeg ik: Trots op Nederland! Wordt vervolgd.

Dadelijk weer koffer pakken en naar huis; vrouw en kinderen omarmen. Die zijn small, maar voor mij heel tall.

• 15 April 2010 - 11:35

Froukje:

Hi Arjan!

Leuk je stukje! Geniaal die Nederlandse uitdrukkingen in het Engels..

Mooi dat je de mensen daar hebt kunnen inspireren! :-)

• 16 April 2010 - 19:34

Evelien Budding:

Leuk verslag! Een serieus onderwerp komt op een luchtige manier dichtbij.

• 29 April 2010 - 08:34

Marlou:

Heel leuke blog weer, daar krijg ik nou kippevel van. Mooi geschreven, ben ook trots op jou!!!!

Marlou

Alligators spotten

10 April 2010

bruisende stad
Arjan

Waar rivier en zee elkaar ontmoet vind je heel veel leven; mensen en natuur. Als we hier het leven mooier kunnen maken voor mens én natuur, dan kunnen we dat overal. Daarom besloot ik twee jaren geleden mij te focussen op die gebieden. Als delta specialist leid ik verschillende projecten in Nederland en buitenland in oprechte overtuiging dat werken met natuur het leven rijker maakt.

Actief sinds 08 April 2010