Nederlanders adviseren New Orleans - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Arjan Berkhuysen - WaarBenJij.nu Nederlanders adviseren New Orleans - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Arjan Berkhuysen - WaarBenJij.nu

Nederlanders adviseren New Orleans

Door: Arjan Berkhuysen

Blijf op de hoogte en volg Arjan

12 April 2010 | Verenigde Staten, New Orleans

Kijk, hier word ik nou blij van (foto). Een libelle midden in de stad. Dat betekent dat er gezonde natuur in de buurt is, want libelle’s zijn heel gevoelig. Zo loop je met goede hoop het conferentie complex in.

Op zondagochtend zat ik in een zaal met meer dan 300 Amerikanen te luisteren naar het verhaal van de Nederlanders en hun advies aan New Orleans. De senator van Louisiana zat er de hele tijd bij en werd bijna emotioneel. Nederland heeft echt een streepje voor gehaald toen New Orleans net was overstroomd en hulp heeft geboden gezien onze ‘eigen ervaring van 1953’.

Een paar dagen lang hebben Nederlanderse experts zich samen met Amerikaanse experts over de tekentafel gebogen. Het advies is even verfrissend als herkenbaar; New Orleans zal weer meer moeten leven met het water en dat op een manier dat het groener en leuker wordt voor inwoners. Ik kreeg de indruk dat het advies van de Nederlanders een reflectie is van hetgeen we in onze eigen delta zouden willen. In de zuid westelijke delta hoor je ook steeds vaker dat steden en dorpen zich weer meer naar het water moeten keren, dat natuur herstelt moet worden op een manier waar de inwoners en recreanten van profiteren. Ik vind het prima, want de natuur in zowel New Orleans als in Nederland kan er alleen maar bij winnen.

De senator, alle Amerikanen die ik sprak, allen willen ze de natuurgebieden langs de kust herstellen. Er is alleen geen geld voor. Dat is ook wel lastig, gezien de problemen die ze hebben. Bij een bushalte raakten we in gesprek met Leoned en zijn moeder. Een grote, omvangrijke vrouw met tatouages als ‘nasty one’. Ze woont heel haar leven als in New Orleans en is nog nooit in de moerasgebieden geweest. ‘I’d would like to, but it’s too expensive’. Zo’n airboat uitje dat ik gisteren heb gedaan kost 90 dollar. Er is schreeuwend tekort aan banen en veel mensen leven echt in armoede. Zij heeft scholen nodig voor haar kinderen, en winkels in de buurt. Natuur is helemaal geen issue voor zo iemand. Dat snap ik wel. Het geld voor die natuurgebieden zou ook moeten komen van de nationale overheid die verantwoordelijk is voor kustbescherming. Kan dat? Yes we can, hoop ik dan maar.

• 12 April 2010 - 15:30

Froukje:

Hi Arjan!

Interessant om je verhalen te lezen (mooi geschreven!) en een leuk weetje over de libelle.

Top dat je ons op de hoogte houdt! :-)

• 12 April 2010 - 20:53

Annemarij Bakker:

Boeiend!!!
    en dus leuk om te lezen. groetjes, AM

Verslag uit: Verenigde Staten, New Orleans

Alligators spotten

10 April 2010

bruisende stad
Arjan

Waar rivier en zee elkaar ontmoet vind je heel veel leven; mensen en natuur. Als we hier het leven mooier kunnen maken voor mens én natuur, dan kunnen we dat overal. Daarom besloot ik twee jaren geleden mij te focussen op die gebieden. Als delta specialist leid ik verschillende projecten in Nederland en buitenland in oprechte overtuiging dat werken met natuur het leven rijker maakt.

Actief sinds 08 April 2010