koffer pakken - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Arjan Berkhuysen - WaarBenJij.nu koffer pakken - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Arjan Berkhuysen - WaarBenJij.nu

koffer pakken

Door: Arjan Berkhuysen

Blijf op de hoogte en volg Arjan

08 April 2010 | Nederland, Utrecht

De eerste keer dat ik blog. Ik moet er nog even aan wennen, ik ben nog van een generatie die ooit nog brieven op blauwe dunne velletjes schreef tijdens het reizen.

De koffer is gepakt, morgen ga ik naar New Orleans. Voor mensen die werken aan onderwerpen als klimaat, natuur en delta gebieden is New Orleans toch wel het hol van de leeuw. Een van de redenen dat de orkaan Katrina destijds zo hard toegeslagen had is dat de natuurlijke kustverdeding in de loop van de jaren zo was aangetast. De oorspronkelijke moerascypres bossen vingen stormkracht op en beschermden zo het achterland. Als je die moerasbossen weer zou herstellen, heb je weer meer veiligheid en er tegelijkertijd schitterende natuur bij terug. Een grote stad en wildernis kan elkaar dus prima versterken in zo'n gebied. Daar word ik blij van.

Ik mag een verhaal vertellen tijdens een conferentie hoe het WWF kansen ziet om de natuur in te zetten tegen gevolgen van klimaatverandering in deltagebieden (zoals grotere stormen vanuit zee, rivierafvoer met meer of juist minder water). In Nederland versterken we bijvoorbeeld onze kust door extra zand op te spuiten zodat de duinkust op sterkte blijft, in India herplanten we mangrove bossen, en wellicht kan New Orleans weer zwaarder inzetten op herstel van hun eigen natuurlijke kustverdediging.

Ik heb een half dagje 'vrij' op zondag en wil dan ook zelf even het gebied in. www.airboatadventures.com ! Daar kijk ik nu al enorm naar uit. Als ik de foto's mag geloven is de natuur er echt geweldig.

Nu nog even mijn overhemden strijken, want de rest van de tijd zit ik gewoon in pak tussen de conferentiemuren...

• 08 April 2010 - 21:39

Froukje:

Hi Arjan!

Leuk dat je ons op de hoogte houdt! :-)

Succes!

• 09 April 2010 - 19:27

Marlou:

Hey Arjan, wat een mooie start van je blog, en heel erg stoer dat jij/het WNF daar ons verhaal kan vertellen. Heel veel succes en blog ze :-)

Marlou

Alligators spotten

10 April 2010

bruisende stad
Arjan

Waar rivier en zee elkaar ontmoet vind je heel veel leven; mensen en natuur. Als we hier het leven mooier kunnen maken voor mens én natuur, dan kunnen we dat overal. Daarom besloot ik twee jaren geleden mij te focussen op die gebieden. Als delta specialist leid ik verschillende projecten in Nederland en buitenland in oprechte overtuiging dat werken met natuur het leven rijker maakt.

Actief sinds 08 April 2010