noodles, vis en loempia's - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Arjan Berkhuysen - WaarBenJij.nu noodles, vis en loempia's - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Arjan Berkhuysen - WaarBenJij.nu

noodles, vis en loempia's

Door: Arjan Berkhuysen

Blijf op de hoogte en volg Arjan

29 Maart 2011 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vanochtend noodle soep naar binnen geslurpt als ontbijt. Heerlijk hoor. De Vietnamese keuken was voor mij twee jaren geleden, toen ik hier voor het eerst kwam, een enorme verrassing. Ongelooflijk lekker. Veel verse groente, subtiel, vis, koreander, etc. Ik kende in Nederland alleen maar de vietnamese loempias van de markt. Met rode hete saus er bij.

Al het eten is hier zo vers, omdat Ho Chi Minh City net als Rotterdam een echte deltastad is, gelegen aan zee en aan vruchtbare groene polders. In vijftig jaar tijd is een enorm natuurgebied omgepolderd tot de 'ricebowl of Vietnam'. In Amerikaanse Vietnam films zie je soldaten door moerassen waden - daar is nog 1 procent van over. Dat is jammer, maar de mensen hier moeten natuurlijk ook eten. Miljoenen mensen in de delta zijn echter ook voor hun voedsel afhankelijk van een natuurlijke rivier. 80% van hun dagelijkse proteïne komt van vis uit de rivier. Als dat water wordt verknald hebben niet alleen vissen, maar ook die mensen een enorm probleem. Watermanagers die de delta willen beschermen tegen zeespiegelstijging zullen daar dus rekening mee moeten houden. Geen dammen en dijken bouwen die het ecosysteem ontwrichten.

Morgen komen prins Willem Alexander, Maxima, twee staatssecretarissen en heel veel water experts hier naar toe om de Vietnamezen te helpen met een deltaplan. Ik ben WWFs mogelijke betrokkenheid daarbij nu aan het voorbereiden met mijn collega Viet (zie foto op kantoor). Hij snapt nog steeds niet helemaal wat de hollanders hier komen doen, en hij is volgens hem niet de enige. Hopelijk wordt dat de komende dagen wat duidelijker.

Maar eerst gaan we weer wat noodles eten. Voor lunch. Gisteravond had ik trouwens ook noodles. Misschien moet ik even vragen of ze ook loempias hebben?

Arjan

Waar rivier en zee elkaar ontmoet vind je heel veel leven; mensen en natuur. Als we hier het leven mooier kunnen maken voor mens én natuur, dan kunnen we dat overal. Daarom besloot ik twee jaren geleden mij te focussen op die gebieden. Als delta specialist leid ik verschillende projecten in Nederland en buitenland in oprechte overtuiging dat werken met natuur het leven rijker maakt.

Actief sinds 08 April 2010