30 seconden applaus verdient! - Reisverslag uit Shanghai, China van Arjan Berkhuysen - WaarBenJij.nu 30 seconden applaus verdient! - Reisverslag uit Shanghai, China van Arjan Berkhuysen - WaarBenJij.nu

30 seconden applaus verdient!

Door: Arjan Berkhuysen

Blijf op de hoogte en volg Arjan

06 Juni 2010 | China, Shanghai

Geweldig, het echte natuurbeschermingswerk! We hebben hertjes vrijgelaten in een gebied waar deze soort al 100 jaar geleden was verdwenen. Het geeft echt een kick om een houten box te openen en vervolgens het dier te zien verdwijnen in de natuur. Hele mooie diertjes, soort mini hertjes – ‘chinese water deer’. Als ze het gebied gaan begrazen wordt het natuurlijke systeem weer verrijkt, krijgen meer plantensoorten weer een kans, waar andere insecten weer van kunnen profiteren, hetgeen ten goede komt aan de verscheidenheid van vogels, etc. Wat het nog mooier maakte is dat het gebied enkele jaren nog op de lijst stond om te worden volgebouwd en dankzij WNF lijkt het er op dat het nu een natuurgebied gaat worden. Een enorme lap grond tussen Shanghai en de kust. Dat hadden we twee jaren geleden toen we daar op bezoek gingen nauwelijks durven dromen. Ook natuurbescherming kan snel gaan in China.

In de ochtend heb ik de viering van het 30 jarig bestaan van WWF in China bijgewoond in de World Expo, midden in de stad. Was ook leuk, praatjes van belangrijke mensen, filmpjes en niet te vergeten: de lancering van de World Estuary Alliance. Daarover morgen meer, want dan gaan we morgen de hele dag over praten tijdens onze conferentie. Het laatste agendapunt van de viering vandaag was een '30 seconden applaus'. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Maar dan heb je ook wat. Hertelijk bedankt!

• 07 Juni 2010 - 06:18

Dear Deer,:

Well done. Looking forward to seeing you. Lots of work to do around lake Victoria.

X

Arjan

Waar rivier en zee elkaar ontmoet vind je heel veel leven; mensen en natuur. Als we hier het leven mooier kunnen maken voor mens én natuur, dan kunnen we dat overal. Daarom besloot ik twee jaren geleden mij te focussen op die gebieden. Als delta specialist leid ik verschillende projecten in Nederland en buitenland in oprechte overtuiging dat werken met natuur het leven rijker maakt.

Actief sinds 08 April 2010