Viet, Nam en Haringvliet - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Arjan Berkhuysen - WaarBenJij.nu Viet, Nam en Haringvliet - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Arjan Berkhuysen - WaarBenJij.nu

Viet, Nam en Haringvliet

Door: Arjan Berkhuysen

Blijf op de hoogte en volg Arjan

01 April 2011 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Mijn collega Viet en ik zijn blij met vandaag. Natuur kreeg vanmorgen tijdens de delta bijeenkomst ineens volop de aandacht. Gisteren heb ik aangeboden om WWFs ervaring met E-flows in andere deltagebieden te delen. Dat is een concept waarbij je per maand berekent hoeveel water de natuur nodig heeft. Vissen, planten en dieren hebben ook water nodig en zijn van oudsher afgestemd op natte en droge seizoenen. En ja hoor, ecologie wordt hier nu officieel meegenomen als één van de gebruikers van water. Dat is echt een overwinning, in veel landen gaan ecosystemen kapot, omdat niemand rekening houdt met de waterbehoefte van natuur - bijvoorbeeld bij het bouwen van dammen. Dat gaan we nu dus anders doen. Wel veel werk aan de winkel voor Viet en WWFs waterexperts :).

Over Viet gesproken, er hangt een geweldig verhaal achter zijn naam. Zijn ouders zijn communisten van het eerste uur. Zijn vader heeft onlangs vol trots een medaille ontvangen voor 60 jarig lidmaatschap van de communistische partij. Ze hebben meerdere kinderen. De eerste noemden ze Lin, naar de Sowjet Unie. Toen kregen ze mijn collega, die noemden ze naar hun eigen land; Viet. Uit trots voor de verbintenis tussen de sowjetunie en Vietnam. En de volgende, geloof het of niet, noemden ze Nam. Viet-nam.

En nu moeten Viet en Nam de toekomst vorm gaan geven aan dit land. Beiden geen lid van de communistische partij, maar wel gedreven met een internationale blik. En dat is nodig. Vanmorgen stond in de krant dat een regeringsbobo had gezegd dat ze misschien niet alle, maar slechts 3 van de 11 open armen van de Mekong Delta moesten sluiten met deltawerken. Die discussie kennen we wel in Nederland. Oosterschelde, Brouwersdam en Haringvliet, onthoudt Vietnam je lessen niet!

Arjan

Waar rivier en zee elkaar ontmoet vind je heel veel leven; mensen en natuur. Als we hier het leven mooier kunnen maken voor mens én natuur, dan kunnen we dat overal. Daarom besloot ik twee jaren geleden mij te focussen op die gebieden. Als delta specialist leid ik verschillende projecten in Nederland en buitenland in oprechte overtuiging dat werken met natuur het leven rijker maakt.

Actief sinds 08 April 2010